دلنوشته ها...

جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۳:۴۴ ب.ظ

تعصب

وقتی میخوایم یا یکی وارد بحث بشیم اول قرار میذاریم که عینک تعصب را کنار بذاریم و سعی کنیم با منطق و عقل وارد بحث بشیم. احتمالا اول بحث همه معتقدیم که من که متعصب نیستم و مشکلی ندارم ولی مشکل از جایی شروع میشه که بخشی از اعتقاداتمون و باور هامون زیر سوال میره و نمی دونیم باید چیکار کنیم. مخصوصا اگه طرف مقابل اطلاعات خوبی از اعتقادات ما داشته باشه و از هر دری که بخوایم وارد بشیم و خودمونو از زیر فشار حملات پی در پی طرف مقابل خارج کنیم بازم چاره ای جز پذیرفتن کلام طرف مقابل نداریم. اینجاست که معلوم میشه که چقدر میتوانیم تعصب را کنار بگذاریم و یا به قول روانشناس ها بالغمونو چقدر توانمند کردیم.

کتاب شهابی در شب که در واقع تلخیصی از کتاب شب های پیشاور هست داستان مناظره بین یکی از علمای شیعی به نام سلطان الواعظین با چند تن از علمای سنی است که هر دو طرف سعی در اثبات حقانیت مذهب خود دارند. سلاحی که سلطان الواعظین در مناظرات در دست دارد و باعث میشه که همواره دست بالاتر را در مناظره داشته باشد تسلط بر کتاب های اهل سنت و آَشنایی بر اعتبار سند های مختلف است که باعث می شود که از همان ابتدا عالم شیعی برتری محسوسی بر علمای اهل سنت داشته باشد و به خوبی حقانیت مذهب شیعه را اثبات کند و به خوبی به شبهات طرف مقابل به کمک اسناد خودشان پاسخ دهند. طوری که به منطق و استدلال های قوی او همه اذعان داشته باشند. آن ها که نسبت به مذهب خود تعصب داشتند باور ها و دانسته هایشان زیر سوال می رفت و اعتقاداتی سال ها بر پایه هایی اشتباه بنا شده به یکباره فرو می ریخت. فکر کردید اگه شما جای اونا بودید چه می کردید؟

خیلی خوب می شود که سعی کنیم برای اعتقادات و باور هامون وقت بذاریم و سعی کنیم آن ها را بر پایه منطق بپذیریم و با استدلال های مخالف هم آشنا شویم. اعتقاداتی که بر روی آب بنا شده باشند به راحتی فرو میریزند و ارزشی ندارند. سعی کنیم که همواره در حال یادگیری باشیم. همان طور که از بزرگانمون گفتند هر چه قدر بیشتر یاد بگیریم میفهمیم که کمتر می دونیم و تعصبمون نسبت به دانسته هامون کمتر می شود. دقت کردید وقتی با کسی صحبت می کنیم که همواره در حال یادگیری است و برای داشته هایش وقت گذاشته لذت دوچندانی از هم صحبتی با او داریم و غبطه دانسته های او را میخوریم. حتی بعد از هم صحبتی با او با خودمون عهد می بندیم که برای یادگیری بیشتر وقت بذاریم. ولی معمولا این تصمیم لحظه ای تاثیر پایداری ندارد و عهدمون را سریع فراموش می کنیم. بهترین راه اینه که به تدریج خودمونو به یادگیری و مطالعه عادت بدیم به طوری که نیازی نباشه که با مقاومت خیلی زیادی مقابله کنیم.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی