دلنوشته ها...

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰ ق.ظ

مسئولیت پذیری

سال ها قبل آزمایشی انجام شد تا محققان متوجه شوند که آگاهی بر این که موجودی مختار هستیم یا نه، چه قدر بر زندگی انسان ها موثر است. برای این آزمایش دکترها به شخصی که از ناحیه سر دچار مصدومیت شده بود، پس از عمل جراحی و به هوش آمدن گفتند که ما بخشی از مغز تو را که قوه اختیار تو را بر عهده داشت از مغز تو خارج کردیم و تو حالا دیگر اختیاری از خود نداری. بیمار از همه جا بی خبر هم که پیش از عمل جراحی شخصی کاملا سر به زیر و خوش اخلاق و ساده بود پس عمل جراحی زندگی اش کاملا متحول شد. مردی خشن و بداخلاق که بعد مدت ها کارش به دادگاه نیز کشید. جالب آن که در دادگاه برای دفاع از خود ادعا می کرد که دکتر ها قوه ی اختیار او را از بین برده اند.

اگر چه هدف این آزمایش بحث های علوم شناختی و بحث جبر و اختیار بوده ولی به نظر من نتیجه گیری دیگری هم می توان از این آزمایش کرد. هر چه بیشتر مشئولیت زندگی خود را بپذیریم زندگی را در مسیر درست تری به پیش می بریم. این که بدانیم کسی که ما را به این مرحله ای که رسیدیم، رسانده، خود ما هستیم و آینده ما نیز میوه تصمیمات اکنون ما هستند، تاثیر مستقیمی در تصمیم گیری های ما دارد.


مسئولیت پذیری


البته این مسئولیت پذیری نتایج دیگری هم به همراه دارد. کسی که تصمیماتش را با مسئولیت کامل می گیرد تلاش بیشتری برای به نتیجه رساندنش هم خواهد کرد. چون اگر نتیجه را محصول تلاش و تصمیم خود بداند با به نتیجه رسیدن آن تصمیم دوپامین بیشتری درمغز آزاد می شود. پس مغز انسان تمایل بیشتری برای به نتیجه رساندن آن دارد. معمولا چنین کسانی از زندگی هم لذت بیشتری می برند. احتمالا شما هم متوجه شدین که وقتی با کسی هم نشین می شویم که مسئولیت پذیر بوده و مشکلات زیادی را در زندگی تحمل کرده و مثل سیمرغ از خاکستر مشکلات بیرون آمده حس آرامش و اطمینان بیشتری داریم.

حل مسائل بیشتر و مواجهه بیشتر با موانع نتیجه دیگر مسئولیت پذیری است. هر چه بیشتر مسئله ببینیم و حل کنیم اعتماد به نفس و عزت نفس ما زیاد می شود و ترس ما از مواجهه با مشکلات بعدی کمتر می شود. مجبور می شویم خلاقیت به کار ببریم و حتی معتاد دوپامینی می شویم که در اثر حل مسائل آزاد می شود و چه اعتیادی شیرین تر از این.

شاید چیزی که شاید خیلی در خانواده ها فراموش شده آموزش مسئولیت پذیری و داشتن اعتماد به نفس برای رسیدن به خواسته هاست. وقتی نتونیم مسئولیت تصمیم هامونو بر عهده بگیریم خیلی راحت از زیرشون شونه خالی می کنیم. اصلی ترین موضوع در به نتیجه رسیدن کار تیمی هم مسئولیت پذیری است.

به نظرم دیالوگ فوق العاده ی فیلم در جست و جوی خوشبختی خیلی میتونه راهنما و الهام خوبی برامون باشه.


در جست و جوی خوشبختی

 "کریستفر هیچ وقت نذار یکی بهت بگه نمیتونی ...میفهمی؟ حتی اگه اون شخص من باشم ! باشه ؟میدونی اونایی که این حرف رو میزنن چون خودشون نمیتونن این کار و انجام بدن واسه همین به تو هم میگن که تو هم نمیتونی انجام بدی ..."

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۲۸
حمیدرضا ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی