دلنوشته ها...

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶ ب.ظ

انتخاب، اهمال کاری، ترس

گاهی آدم سر انتخاب های مهم میمونه و نمی تونه میان گزینه ها جواب درست رو پیدا کنه. بعد تصمیم میگیره که به جای انتخاب، اون تصمیم رو به تعویق بندازه. این کار باعث میشه که وقتی آدم بعد یه مدت به خاطر جبر زمان، مجبور به تصمیم گیری میشه از روی استیصال انتخاب رو انجام بده و حتی اگه اون موقع بهترین تصمیم رو هم بگیره، مثل نوش دارو بعد مرگ سهراب میمونه و دیگه یک تصمیم ارزشمند نیست و صرفا یک تصمیم از سر ناچاریه و احتمالا کلی افسوس به خاطر تاخیر به همراه داره.

نقل قول معروقی هست که میگه:

Hard choice, easy life, easy choice, hard life

حالا این مشکل میتونه ناشی از اهمال کاری باشه یا ناشی از ترس از عواقب تصمیم به خاطر کمالگرایی یا خجالتی بودن. برای خودم هر دوش همزمان وجود داره:)

ولی عامل دوم همیشه تاثیرگذارتر و مخرب تر بوده. از زمانی که یادم میاد من از تصمیم گیری میترسیدم. از خرید ساده یک لباس و شلوار تا تصمیم های مهم مثل تصمیم برای تحصیل و شغل و زندگی که یا به تعویق انداختم یا از زیر بار آن ها شونه خالی کردم. مثلا همیشه ترجیح میدم خریدامو خانواده انجام بدن. یا مثلا ترجیح میدم کمتر با بقیه ارتباط بگیرم تا کمتر قضاوت بشم. حتی گاهی از گفتن حقیقت در مسائل بی ارزش هم ترس دارم و تصمیم سخت را نمیگیرم. تصمیم های مهم تر که به کنار. تقریبا نزدیکانم رو دیوونه میکنم تا تصمیم مهمی را بگیرم.

محتوای زیاد و راه حل های مختلفی برای این مسئله پیشنهاد شده. مثلا نوشتن و فکر کردن به مسئله روی کاغذ، فکر کردن به ریشه ترس و ... که گاها در بعضی مسائل می تونن کمک حال باشند ولی برا من جواب قطعی این مسئله نبودند.

من تلاش خودم رو برای بهبود این مسئله می کنم و داستان تلاشم رو سعی می کنم در وبلاگ منتشر کنم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۷ ، ۲۳:۲۶
حمیدرضا ...
پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۰۰ ب.ظ

سفرِ شناختی

بعضی سفرها سیاحتی هستن، بعضیاشون زیارتی هستن ولی این سفری که من میخوام برم اسمشو میذارم سفر شناختی. حالا سفر شناختی یعنی چی؟! یعنی سفری که میخوام خودمو بهتر و بیشتر بشناسم. شخصیت و توانایی هام، ترس ها و ضعف هام، آرزوها و هدف هام رو دقیق تر بشناسم. سفری که قراره برای عالمی که اطرافم هست و خیلی ساده ازش میگذرم بیشتر وقت بذارم و در موردش قدری تفکر کنم. سفری که کمک میکنه کمی از دغدغه ها و فکرهای جور واجوری که پردازنده های ذهنمو همیشه 99 درصد مشغول میکنن و نمیذارن به مسائل مهم تری فکر کنم، فاصله بگیرم و به چیزهایی فکر کنم که ممکنه در طول عمر کمتر فرصتی برای اونها پیدا بشه. سفری که این امکان رو بهم میده تا در مورد انسان ها و روابطشون، تفاوت ها و شباهت هاشون، دلیل رضایت مندی و ناراحتیشون فکر کنم. سفری که در اون به مادیات و معنویات با ذره بین تفکر نگاه کنم.
به نظرم همه ما انسان هایی که در عصر پست مدرنیسم(!) با همه ی مقتضیاتش سِیر می کنیم، باید زمانی رو برای خودمون کنار بذاریم. عصری که در سیل پیام های کوتاه و مطالب بی بازده داریم غرق میشیم. خیلی ترسناکه که دیگه زمانی برای خودمون نداریم. زمانی که همه کارها و مسئله ها رو کنار بذاریم و خودمونو بیشتر بشناسیم.
مطمئن نیستم چقدر بتونم تو این سفر موفق باشم ولی مطئنم این سفر مراحل و مراتبی داره و تغییری اساسی به یک باره به دست نمیاد. همه چیز با زحمت و به تدریج به دست میاد. حتی از دیدگاه نوروساینسی هم اگه بخوایم بهش نگاه کنیم، خیلی طول میکشه که چیزهایی که در این چند سال عمر هاردوایر شده رو تغییر بدیم. اما اگر بخوام یک هدف برای این سفر بذارم، اون اینه که بعد این سفر دیگه خود سابقم رو نشناسم و تغییر ملموسی کرده باشم که این خودش شروع یه حرکته....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۷ ، ۱۹:۰۰
حمیدرضا ...