پی نوشت: این بحث در ادامه متن سیستم آموزشی فنلاند(بخش اول) می باشد که در صورتی که آن متن را مطالعه نکرده اید بهتر است اول به آن مراحعه فرمایید. در این بخش سعی می کنم سیستم آموزشی فنلاند را از زاویه ای دیگر بررسی کنم.
پی نوشت: در این متن ممکن است برخی مطالب تکراری باشد که برای حفظ پیوستگی متن لازم است. به همین خاطر امیدوارم که این تکرار مکررات باعث آزردگی مخاطب نگردد. اگرچه سعی بر این است که این سیستم را از نگاه دیگر بررسی کنیم.
در بخش اول سیستم آموزشی فنلاند را از منظر هدف گذاری بررسی کردیم. حال سعی می کنم بیشتر به بحث ابزار و بخش انسانی بپردازبم. در سیستم آموزشی فنلاند سعی بر این است که برای شغل معلمی از افراد باسواد و کارآمد استفاده شود به همین منظور افرادی که متقاضی معلمی هستند لازم است که از فیلتر های زیادی بگذرند تا به این شغل نایل شوند. گرفتن آزمون های چندباره و هم چنین دوره های آموزشی طولانی باعث می شود که افرادی متخصص وظیفه معلمی و تربیت نسل بعد را برعهده بگیرند. معلم باید حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد تا بتواند شرایط لازم را احراز کند. این شرایط نسبتا سخت باعث شده شغل معلمی از مقبولیت و احترام اجتماعی بالایی در بین مردم برخوردار باشد.این شرایط باعث می شود افراد شایسته تری به این شغل روی آورند.اگرچه ساعت کاری مدارس نسبت به بقیه کشورها پایین تر است و از تعطیلات بالایی نیز برخوردارند ولی حقوق و مزایای مناسبی به آن ها تعلق می گیرد.